A selection of books I enjoyed reading:
Ce que dit Lacan de l'être (1953-1960)
La relation à l’ontologie et à la pensée de l’être, qui passe de la revendication au rejet, est au cœur de l’impossible rapport de Lacan à la philosophie. L’être joue un rôle décisif dans l’élaboration des catégories du symbolique, de l’imaginaire et du réel, qu’il concerne toutes les trois à des titres et à des moments divers, de même que pour nombre de signifiants majeurs du chemin de Lacan. Essentiel pour la rectification et l’innovation que comporte le retour à Freud, il intéresse la spécificité de la psychanalyse dans sa pensée, son éthique, son expérience – son discours.
Sex and the Failed Absolute
In the most rigorous articulation of his philosophical system to date, Slavoj Žižek provides nothing short of a new definition of dialectical materialism.
Žižek critiques and challenges not only the work of Alain Badiou, Robert Brandom, Joan Copjec, Quentin Meillassoux, and Julia Kristeva (to name but a few), but everything from popular science and quantum mechanics to sexual difference and analytic philosophy. Alongside striking images of the Möbius strip, the cross-cap, and the Klein bottle, Žižek brings alive the Hegelian triad of being-essence-notion. Radical new readings of Hegel, and Kant, sit side by side with characteristically lively commentaries on film, politics, and culture.
The Trouble with Pleasure
Is pleasure a rotten idea, mired in negativity and lack, which should be abandoned in favor of a new concept of desire? Or is desire itself fundamentally a matter of lack, absence, and loss? This is one of the crucial issues dividing the work of Gilles Deleuze and Jacques Lacan, two of the most formidable figures of postwar French thought. Though the encounter with psychoanalysis deeply marked Deleuze’s work, we are yet to have a critical account of the very different postures he adopted toward psychoanalysis, and especially Lacanian theory, throughout his career. In The Trouble with Pleasure, Aaron Schuster tackles this tangled relationship head on.
Ethics of the Real
The idea of Kantian ethics is both simple and revolutionary: it proposes a moral law independent of any notion of a pre-established Good or any ‘human inclination’ such as love, sympathy or fear. In attempting to interpret such a revolutionary proposition in a more ‘humane’ light, and to turn Kant into our contemporary – someone who can help us with our own ethical dilemmas – many Kantian scholars have glossed over its apparent paradoxes and impossible claims. This book is concerned with doing exactly the opposite.
Présentation de Sacher-Masoch
Avec Sacher-Masoch s’ouvre un univers de phantasmes et de suspens, rempli de femmes de pierre, de travestis, de gestes punisseurs, de crucifixions et même de châtiments pour des fautes non encore commises. L’esprit artistique fait de chaque pose une œuvre d’art, l’esprit juridique y noue de rigoureux contrats entre la victime et le bourreau. Gilles Deleuze montre que le masochisme n’est ni le contraire ni le complément du sadisme, mais un monde à part, avec d’autres techniques et d’autres effets.
Les constructions de l'universel
En conjuguant avec précision l’analyse des désirs dans les rêves et la lecture des textes philosophiques sur la faculté de désirer, Monique David-Ménard invite à un nouveau regard sur notre modernité : de Kant à Sade et de Sade à Lacan, nos constructions conceptuelles réputées les plus rigoureuses se nouent à des fantasmes qui ne demandent qu’à sortir du statut de lettres mortes où notre lecture seule les tient. Ce n’est pas pour autant la ruine de la raison, c’est plutôt sa chance : on y gagne une image plus vraie, c’est-à-dire plus aventureuse, du travail de la pensée.
A selection of books I enjoyed reading:
Ce que dit Lacan de l'être (1953-1960)
La relation à l’ontologie et à la pensée de l’être, qui passe de la revendication au rejet, est au cœur de l’impossible rapport de Lacan à la philosophie. L’être joue un rôle décisif dans l’élaboration des catégories du symbolique, de l’imaginaire et du réel, qu’il concerne toutes les trois à des titres et à des moments divers, de même que pour nombre de signifiants majeurs du chemin de Lacan. Essentiel pour la rectification et l’innovation que comporte le retour à Freud, il intéresse la spécificité de la psychanalyse dans sa pensée, son éthique, son expérience – son discours.
Sex and the Failed Absolute
In the most rigorous articulation of his philosophical system to date, Slavoj Žižek provides nothing short of a new definition of dialectical materialism.
Žižek critiques and challenges not only the work of Alain Badiou, Robert Brandom, Joan Copjec, Quentin Meillassoux, and Julia Kristeva (to name but a few), but everything from popular science and quantum mechanics to sexual difference and analytic philosophy. Alongside striking images of the Möbius strip, the cross-cap, and the Klein bottle, Žižek brings alive the Hegelian triad of being-essence-notion. Radical new readings of Hegel, and Kant, sit side by side with characteristically lively commentaries on film, politics, and culture.
The Trouble with Pleasure
Is pleasure a rotten idea, mired in negativity and lack, which should be abandoned in favor of a new concept of desire? Or is desire itself fundamentally a matter of lack, absence, and loss? This is one of the crucial issues dividing the work of Gilles Deleuze and Jacques Lacan, two of the most formidable figures of postwar French thought. Though the encounter with psychoanalysis deeply marked Deleuze’s work, we are yet to have a critical account of the very different postures he adopted toward psychoanalysis, and especially Lacanian theory, throughout his career. In The Trouble with Pleasure, Aaron Schuster tackles this tangled relationship head on.
Ethics of the Real
The idea of Kantian ethics is both simple and revolutionary: it proposes a moral law independent of any notion of a pre-established Good or any ‘human inclination’ such as love, sympathy or fear. In attempting to interpret such a revolutionary proposition in a more ‘humane’ light, and to turn Kant into our contemporary – someone who can help us with our own ethical dilemmas – many Kantian scholars have glossed over its apparent paradoxes and impossible claims. This book is concerned with doing exactly the opposite.
Présentation de Sacher-Masoch
Avec Sacher-Masoch s’ouvre un univers de phantasmes et de suspens, rempli de femmes de pierre, de travestis, de gestes punisseurs, de crucifixions et même de châtiments pour des fautes non encore commises. L’esprit artistique fait de chaque pose une œuvre d’art, l’esprit juridique y noue de rigoureux contrats entre la victime et le bourreau. Gilles Deleuze montre que le masochisme n’est ni le contraire ni le complément du sadisme, mais un monde à part, avec d’autres techniques et d’autres effets.
Les constructions de l'universel
En conjuguant avec précision l’analyse des désirs dans les rêves et la lecture des textes philosophiques sur la faculté de désirer, Monique David-Ménard invite à un nouveau regard sur notre modernité : de Kant à Sade et de Sade à Lacan, nos constructions conceptuelles réputées les plus rigoureuses se nouent à des fantasmes qui ne demandent qu’à sortir du statut de lettres mortes où notre lecture seule les tient. Ce n’est pas pour autant la ruine de la raison, c’est plutôt sa chance : on y gagne une image plus vraie, c’est-à-dire plus aventureuse, du travail de la pensée.
Ce que dit Lacan de l'être (1953-1960)
La relation à l’ontologie et à la pensée de l’être, qui passe de la revendication au rejet, est au cœur de l’impossible rapport de Lacan à la philosophie. L’être joue un rôle décisif dans l’élaboration des catégories du symbolique, de l’imaginaire et du réel, qu’il concerne toutes les trois à des titres et à des moments divers, de même que pour nombre de signifiants majeurs du chemin de Lacan. Essentiel pour la rectification et l’innovation que comporte le retour à Freud, il intéresse la spécificité de la psychanalyse dans sa pensée, son éthique, son expérience – son discours.
Sex and the Failed Absolute
In the most rigorous articulation of his philosophical system to date, Slavoj Žižek provides nothing short of a new definition of dialectical materialism.
Žižek critiques and challenges not only the work of Alain Badiou, Robert Brandom, Joan Copjec, Quentin Meillassoux, and Julia Kristeva (to name but a few), but everything from popular science and quantum mechanics to sexual difference and analytic philosophy. Alongside striking images of the Möbius strip, the cross-cap, and the Klein bottle, Žižek brings alive the Hegelian triad of being-essence-notion. Radical new readings of Hegel, and Kant, sit side by side with characteristically lively commentaries on film, politics, and culture.
The Trouble with Pleasure
Is pleasure a rotten idea, mired in negativity and lack, which should be abandoned in favor of a new concept of desire? Or is desire itself fundamentally a matter of lack, absence, and loss? This is one of the crucial issues dividing the work of Gilles Deleuze and Jacques Lacan, two of the most formidable figures of postwar French thought. Though the encounter with psychoanalysis deeply marked Deleuze’s work, we are yet to have a critical account of the very different postures he adopted toward psychoanalysis, and especially Lacanian theory, throughout his career. In The Trouble with Pleasure, Aaron Schuster tackles this tangled relationship head on.
Ethics of the Real
The idea of Kantian ethics is both simple and revolutionary: it proposes a moral law independent of any notion of a pre-established Good or any ‘human inclination’ such as love, sympathy or fear. In attempting to interpret such a revolutionary proposition in a more ‘humane’ light, and to turn Kant into our contemporary – someone who can help us with our own ethical dilemmas – many Kantian scholars have glossed over its apparent paradoxes and impossible claims. This book is concerned with doing exactly the opposite.
Présentation de Sacher-Masoch
Avec Sacher-Masoch s’ouvre un univers de phantasmes et de suspens, rempli de femmes de pierre, de travestis, de gestes punisseurs, de crucifixions et même de châtiments pour des fautes non encore commises. L’esprit artistique fait de chaque pose une œuvre d’art, l’esprit juridique y noue de rigoureux contrats entre la victime et le bourreau. Gilles Deleuze montre que le masochisme n’est ni le contraire ni le complément du sadisme, mais un monde à part, avec d’autres techniques et d’autres effets.
Les constructions de l'universel
En conjuguant avec précision l’analyse des désirs dans les rêves et la lecture des textes philosophiques sur la faculté de désirer, Monique David-Ménard invite à un nouveau regard sur notre modernité : de Kant à Sade et de Sade à Lacan, nos constructions conceptuelles réputées les plus rigoureuses se nouent à des fantasmes qui ne demandent qu’à sortir du statut de lettres mortes où notre lecture seule les tient. Ce n’est pas pour autant la ruine de la raison, c’est plutôt sa chance : on y gagne une image plus vraie, c’est-à-dire plus aventureuse, du travail de la pensée.